Efektivitas Bimbingan Karir Dalam Mendukung Program Vokasi di Provinsi Riau

Authors

  • Syartiwidya Syartiwidya National Research and Innovation Agency
  • Candra Sari Mutiara Badan Perencanaan Pembangunan Daerah, Penelitian dan Pengembangan Provinsi Riau
  • T. Marlina Cahyani Badan Perencanaan Pembangunan Daerah, Penelitian dan Pengembangan Provinsi Riau

Keywords:

Career Guidance, Vocation Program, DUDI, Vocation School, Learning Module

Abstract

This research aims to (1) determine the implementation of a career guidance program for students regarding the competencies needed to enter the world of work; (2) analyze the contribution of career guidance programs for vocational school students in order to develop themselves in appropriate career achievements. The method used in this research is quantitative, namely a cross-sectional design, while the qualitative method uses a deep interview and observation approach. The subject in this research are the students of SMKN 3, SMKN 7, SMKN Pertanian dan SMK Muhammadiyah I. The research results show that Career Guidance has a correlation or contribution to students' interest and readiness to enter the world of work. Students who have interest and work readiness and feel the benefits of Career Guidance are dominated by women. Research recommendations are (1) Curriculum alignment is needed; project-based learning; as well as Educators or instructors from industry, business and the world of work (DUDI); (2) It is necessary to increase teacher internship time as well as internship/field work practice for students at DUDI; (3) Career Guidance needs to be further optimized by developing a Career Guidance module that is appropriate to current developments and DUDI needs.

References

Abadi, C. (2020). Peran Guru BK dalam Perencanaan Arah Karir Siswa (Studi pada Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang). MUHAFADZAH, 1(1), 27-50.

Alfriansyah, M., & Widarto, W. (2018). Pengembangan Modul Bimbingan Karier untuk Meningkatkan Perencanaan Karier Siswa Kelas XI Program Teknik Permesinan. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 6(6), 397-402.

Apriyani, D., Sudana, I. M., & Krisnawati, M. (2020). Keutamaan Soft Skills bagi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana dan Boga, 8(2), 166-170.

Ashari, H., Abdal, N. M., & Setialaksana, W. (2021). Pengembangan Model Link and Match Melalui Praktek Kerja Industri (Prakerin) Jurusan Teknik Tenaga Listrik. Jurnal Media Elektrik, 18(1), 8-13.

Badan Pusat Statistik. (2020). Statistik Industri Besar dan Sedang Provinsi Riau BPS tahun 2019.

Bimbingan dan Konseling Pada Pendidikan Dasar dan Menengah, Permendikbud Nomor 111 Tahun 2014 (2014).

Eliza, R., Ahmad, R., & Asnah, M. I. B. (2023). Pengembangan Modul Bimbingan Karir untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa Sekolah Menengah. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 7(3), 671-682.

Fajriah, U. N., & Sudarma, K. (2017). Pengaruh Praktik Kerja Industri, Motivasi Memasuki Dunia Kerja, dan Bimbingan Karir pada Kesiapan Kerja Siswa. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 421-432.

Fikriyani, D. N., & Herdi, H. (2021). Perencanaan Program Bimbingan Karir dalam Meningkatkan Eksplorasi Karir Siswa. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 1-14.

Hartono. (2018). Bimbingan Karier. Jakarta: Prenadamedia Group.

Hasibuan, M. F., Jamila, J., Puspita, D., Sucitra, H., & Ulfa, F. (2021). Modul Bimbingan dan Konseling untuk Mencegah Stres Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan, 4(1), 21-26.

Indrasari, H., Marguin, M., & Hadianti, N. (2022). Bimbingan dan Konseling Karir pada Perencanaan Karir Siswa Kelas XII SMK Negeri 1 Nanga Pinoh. Juwara Jurnal Wawasan dan Aksara, 2(2), 124-135.

Jackson, D., & Tomlinson, M. (2020). Investigating The Relationship Between Career Planning, Proactivity and Employability Perceptions among Higher Education Students in Uncertain Labour Market Conditions. Higher Education, 80(3), 435-455.

Karamoy, Y. K., Afif, H. N., & Mutakin, F. (2023). Pengembangan Modul Bimbingan Karir tentang Perencanaan Karir Siswa. Ghaidan: Jurnal Bimbingan Konseling Islam dan Kemasyarakatan, 7(1), 38-47.

Maesaroh, S., & Saraswati, S. (2020). Prediksi Locus of Control Internal dan Kecerdasan Emosi Dengan Kematangan Karir. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 90-103.

Maryanti, N., & Apriana, D. (2019). Kompetensi Siswa SMK dalam Menyongsong Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Masfiah, S., Hendriana, H., & Suherman, M. M. (2020). Layanan Bimbingan Karier untuk Siswa SMP Kelas IX. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 3(4), 151-157.

Maslikhah, Hidayat, D. R., & Marjo, H. K. (2022). Pengaruh Dukungan Keluarga dan Efikasi Diri Terhadap Pengambilan Keputusan Karir Siswa SMK Negeri. Ilmu dan Budaya, 43(1), 33-44.

Rahmi, A., & Asnah, M. B. (2023). Analisis Urgensi Pengembangan Modul Bimbingan Karir dalam Membantu Perencanaan Pendidikan Lanjutan Siswa SMP. Journal on Education, 5(3), 9307-9321.

Revitalisasi Pendidikan Vokasi dan Pelatihan Vokasi, Peraturan Presiden Nomor 68 Tahun 2022 (2022).

Rosyida, A., & Suhartini, R. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Teaching Factory dalam Meningkatkan Karakter Wirausaha Siswa SMK. Jurnal Online Tata Busana, 10(2), 91-101.

Suhartini, R., Vitariyanti, D., Ramadhani, B. Y. A., & Astuti, E. M. Y. (2020). The Marketing of Teaching Factory Product Through Online E-Commerce at Fashion Design Vocational High Schools. In 2020 Third International Conference on Vocational Education and Electrical Engineering (ICVEE), 1-6.

Umam, R. N. U. (2021). Pengembangan Efikasi Diri Siswa SMK dalam Menentukan Keputusan Karir Melalui Layanan Bimbingan Kelompok. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 5(1), 115-132.

Published

2024-06-30

Issue

Section

Artikel